O demokracii na Šumpersku, o médiích v Olomouci

čtvrtek 10. květen 2018, 9:16 – Text: David Broul

Dobrovolníci z Univerzity Palackého v Olomouci uspořádali pod hlavičkou projektu Občanské univerzity UniON další dva výjezdy. Uznávaný politolog Tomáš Lebeda navštívil se svojí přednáškou střední školu na Šumpersku, Andrea Hanáčková se svými studenty uskutečnila workshop na gymnáziu v Olomouci.

Tomáš Lebeda se nijak nezalekl pátku 13. dubna a uspořádal v tento den pro žáky střední školy na Šumpersku přednášku s diskuzí o roli občana v demokratické společnosti a potřebě účasti u voleb. Workshop dopadl na výbornou, o čemž svědčí slova tamní ředitelky: „Akce byla jednoduše řečeno SKVĚLÁ. Potěšil mě přístup našich žáků, ... A samotná osobnost pana docenta? Mile jsem byla překvapena, že umí mluvit i s naším posluchačstvem a udrží jejich pozornost.“ Velice potěšený reakcemi žáků byl i sám Tomáš Lebeda, který se už nyní těší na další podobnou možnost diskuze se středoškolskými studenty.

Za olomouckými středoškoláky pak zavítali dobrovolníci z katedry divadelních a filmových studií. Docentka Andrea Hanáčková si se studenty Jakubem Krausem a Adélou Borovcovou připravili pro žáky středních škol program na téma „Média veřejné služby: televize, rozhlas, ČTK“ a poprvé ho „naostro“ vyzkoušeli 20. dubna právě v Olomouci. Pozitivní ohlasy na sebe nenechaly dlouho čekat a o workshop už projevily zájem další střední školy.

„Máme vynikající feedback, bylo tam 56 studentů a 4 pedagogové, a reflexe třeba toho, co bylo pro ně nejzajímavější, jsou velmi rozdílné – někoho zaujala situace veřejnoprávních médií v zahraničí, někomu se líbila mapa mediálního pokrytí ,magnáty‘, velmi ocenili všechny interaktivní prvky, líbila se jim hra ,Kodex maker‘, výborně se vžili do situace ,nemáme už žádná veřejnoprávní, jen státní média‘,“ prozradila koordinátorům Občanské univerzity Andrea Hanáčková. Doplnila navíc, že žáci gymnázia velmi ocenili civilnost projevu a blízkost slovníku studentů-lektorů, což přispělo ke skvělé atmosféře uspořádaného programu. Sami studenti Jakub a Adéla byli nadšení a chtějí nadále pokračovat v dobrovolnické činnosti.

Uspořádání workshopů nicméně přineslo i další dílčí zjištění, zejména o výuce občanské výchovy na středních školách. Zkušenosti Tomáše Lebedy i Andrey Hanáčkové vypovídají o velmi malém prostoru, který učitelé věnují zásadním tématům v občanské výchově, jako např. rozdělení médií a potřebě veřejnoprávních médií nebo dokonce samotné výchově k občanství a životu občana v demokracii. Projekt UniON – Občanská univerzita si neklade za cíl kritizovat české školství. Jedním z jeho výstupů by však mělo být upozornění na nedostatky, které školství v ČR doprovázejí, a představení určitých návrhů a podnětů k jejich zlepšení. Občansky smýšlející lidé by měli být cílem celé společnosti.