Jak se nenechat obelhat předvolebními průzkumy?

Monday 7 April 2025, 9:55 – Text: Ing. Adéla Talandová

Dne 7. 4. 2025 v rámci projektu UniON proběhla přednáška Mgr. et Mgr. Jakuba Lyska, Ph.D., z Katedry rozvojových a environment.studií, s názvem „Jak se nenechat oblehat předvolebními průzkumy?“, která odhalila, jak fungují předvolební průzkumy a jakým způsobem je možné je správně číst i kriticky hodnotit. Přednášky se zúčastnili žáci Gymnázia v Lipníku nad Bečvou.  

Přednášející vysvětlil, že průzkumy veřejného mínění jsou složité a citlivé nástroje, jejichž výsledky mohou být ovlivněny nejen metodikou sběru dat, ale i tím, jak a kdy jsou zveřejňovány. Žáci se dozvěděli, proč mohou být výsledky průzkumů někdy zavádějící a jak rozpoznat například zkreslení výběru respondentů nebo interpretaci výsledků médii.

Součástí přednášky byly i praktické tipy, jak rozpoznat důvěryhodné zdroje, jak se vyvarovat manipulace a jak si vytvořit vlastní názor založený na faktech. Závěrečná diskuze byla důkazem aktivního zapojení žáků, kteří přednášku hodnotili kladně a svými dotazy projevili zájem o další rozšíření tématu.

Děkujeme projektu UniON za zajímavou a užitečnou přednášku, která studentům pomohla lépe porozumět mediálním informacím a volebním procesům. 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)